CIZÍ VOJSKA
Dominika Prejdová
The author of the text is a graduate of the Charles
University. She studies the reflections of the war
in Balkan cinema.
A War without Culprits
Welfare
Law and Order
ŠÉFREDAKTOR: JAN KOLÁŘ / REDAKCE: ANTONÍN TESAŘ, MARKÉTA KAŇKOVÁ, PETR PLÁTENÍK, PETER JAKUŠ, MATĚJ DOSTÁLEK / REDAKCE ANGLICKÉ STRANY: KEVIN JOHNSON /
GRAFICKÁ KONCEPCE: JURAJ HORVÁTH / SAZBA: JIŘÍ FOGL / KOREKTURY: KATEŘINA KRÁLÍKOVÁ / FOTOGRAF: TONDA MATĚJOVSKÝ / TISK: ETIS, A.S.
-
Moje GR aneb Government Relation ve věci RADAR | paddy.blogy ...
- [ Translate this page ]6. září 2007 ... Stačí, že naši kluci nasazujou denně krk v Iráku a Avgánistánu tam, ...... A nechci ani žádná cizí vojska na našem území ať jsou jakékoliv ...
paddy.blogy.novinky.cz/0709/moje-gr-aneb-goverment-relation-ve-veci-radar - 492k - Cached - Similar pages -
Diskuse: Afghánistán: ZABIT další český voják! | Ze světa ...
- [ Translate this page ]To jen u nás vítáme cizí vojska chlebem a solí. ..... Třeba že zemřel v Avgánistánu,položil i život za naši demokracii.Čest jeho památce. ...
azpravy.atlas.cz/svet/157186-afghanistan-zabit-dalsi-cesky-vojak.aspx?diskuse - 553k - Cached - Similar pages -
Diskuse: Afghánistán: ZABIT další český voják! | Ze světa ...
- [ Translate this page ]Bohužel budou přibývat další "hrdinové" padlí za cizí zájmy daleko od ...... daji do kupy,nebudes mit hasice co ti uhasi dum,nebudes mit vojsko co te chrani ...
azpravy.atlas.cz/svet/157186-afghanistan-zabit-dalsi-cesky-vojak.aspx?diskuse&parent=1814611 - 552k - Cached - Similar pages
More results from azpravy.atlas.cz » -
D-FENS Weblog
- [ Translate this page ]Cizí základny běžnému občanu vadí, ať se jedná o rakouské, německé, sovětské a polské, které u nás provozovala okupační vojska, nebo americké. ...
www.dfens-cz.com/komentare.php?akce=fullview&cisloclanku=2006070902&page=2&style= - 174k - Cached - Similar pages -
Vláda neplní slib. Vojáci dostanou o 10 miliard méně - Diskusní ...
- [ Translate this page ]Posílat naše vojáky na zahraniční mise není taky dobré,protože v roce 1968 se nám taky nelíbilo,že nás obsadila vojska waršavské smlouvy.Cizí armáda v ...
aktualne.centrum.cz/domaci/politika/forum.phtml?Forum_Q=Vl%E1da+nepln%ED+slib.+Voj%E1ci...o+10... - 316k - Cached - Similar pages
In order to show you the most relevant results, we have omitted some entries very similar to the 5 already displayed.
If you like, you can repeat the search with the omitted results included.
Tip: Save time by hitting the return key instead of clicking on "search"
Search Results
-
UNHCR | Aktuální informace
- [ Translate this page ]Sovětská vojska přicházejí do Afghánistánu v prosinci 1979, počet uprchlíků rychle stoupá na 600 ... UNHCR požaduje okamžitý odchod cizích vojsk ze země. ...
www.unhcr.cz/news/?cid=301 - 28k - Cached - Similar pages -
Res publica - Afghánistán - hledání cesty (pozitivní aktivity ...
- [ Translate this page ]25. červen 2007 ... Afghánistán - hledání cesty (pozitivní aktivity americké ambasády v Praze) ... žádat předání moci a požadovat případný odchod cizích vojsk. ...
publica.cz/content/view/297/37/ - 31k - Cached - Similar pages -
Časopis Respekt – Afghánistán
- [ Translate this page ]V Afghánistánu byla před třemi lety cizí vojska vítána davy po téměř čtvrtstoletí permanentní občanské války. Dnes se v Kábulu debatuje o zřízení „zelené ...
www.respekt.cz/staty.php?fIDROCNIKU=2006&fIDSTATU=6 - 29k - Cached - Similar pages -
Komunistický svaz mládeže
- [ Translate this page ]10. srpen 2008 ... Pobyt vojsk v Afghánistánu je pro ně levný a situace není příliš ... všech cizích vojsk, ale především smlouva s pákistánskou vládou, ...
www.ksm.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=1580&Itemid=89 - 23k - Cached - Similar pages -
Sověti "téměř vyhráli válku v Afghánistánu"
- [ Translate this page ]I po odchodu sovětských vojsk z Afghánistánu poskytoval Sovětský svaz ... zkušenost v Afghánistánu dokázala, že ozbrojené povstání místních lidí proti cizí ...
www.blisty.cz/2004/12/28/art21235.html - 17k - Cached - Similar pages - [PPT]
Afghánistán a širší souvislosti trvajícího konfliktu
File Format: Microsoft Powerpoint - View as HTML
Afghánistán. 650 000 km2; 32 mil. obyvatel (2007); 45% obyvatel do 14 let .... firmám, cizincům a nevládním organizacím; Cizí vojska – ISAF + PRT ...
portal.justice.cz/soud/soubor.aspx?id=52647 - Similar pages -
Velení armády USA volá po útocích na území Pákistánu – Novinky.cz
- [ Translate this page ]11. září 2008 ... Pákistán se staví proti operacím cizích vojsk na svém území. Zatímco afghánské prezident Hámid Karzáí tento postup podporuje, ...
www.novinky.cz/clanek/149396-veleni-armady-usa-vola-po-utocich-na-uzemi-pakistanu.html - 23k - Cached - Similar pages -
KSČM - Názory a polemika
- [ Translate this page ]11. září 2008 ... Není třeba žádné zvláštní vojenské kvalifikace, aby i laik nepoznal, že právě v Afghánistánu se asi situace pro cizí vojska neodehrává ...
www.kscm.cz/article.asp?thema=2742&item=39978 - 15k - Cached - Similar pages -
Týden.cz | Afghánistán: koalice zabila třikrát více civilistů
- [ Translate this page ]Podle vrchního velitele vojsk USA v Afghánistánu, generála Davida McKiemana, ... hovoří o půl tisícovce civilních obětí, jež jdou na vrub cizích jednotek. ...
www.tyden.cz/rubriky/zahranici/asie-a-oceanie/afghanistan-koalice-zabila-trikrat-vice-civilistu_79858.html - 45k - Cached - Similar pages -
protiraketam.cz
- [ Translate this page ]Účastníme se vojenských operací v Iráku a Afghánistánu, vysílá od nás Rádio ... Stejná pravidla se uplatňují již od roku 1999 na jakékoliv cizí vojska ...
www.protiraketam.cz/ankety.asp?id=A20071018_r02_769 - 25k - Cached - Similar pages
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Next |
http://www.dokument-festival.cz/files/zk_news_102_2522_dd8b2673.pdf
CIZÍ VOJSKA 1
Ryzí dokument je ten, který není určen pro lidské oko (Optical vacuum, režie Dariusz Kowalski)
V souvislosti s vaším snímkem Krátké fi lmy z Iráku se samozřejmě nejdřív
musím zeptat na původ záběrů, z nichž je poskládán. V titulcích mluvíte přímo o vyšetřování či výzkumu…
Když jsem žil v Buenos Aires, pracoval jsem se dvěma
Iráčany, kteří mi pomohli sehnat DVD s propagandistickými
fi lmy natáčenými iráckými guerillami. Později jsem zjistil,
že tyto disky jsou volně na prodej na internetu, dva dolary za
kus. Jedná se o tradiční postup užívaný už Palestinci, kteří
nabízejí k prodeji VHS, na nichž jsou natočena poslední slova
jejich „mučedníků“. Také jsem stáhl více než 40 hodin videa
z internetu. Existují speciální stránky, na kterých najdete
záběry tajně natáčené americkými vojáky (nejznámější jsou
liveleak.com). Jsou tam umístěny vždy jen pár hodin, protože
když videa objeví americké ministerstvo obrany nebo jiný
americký vládní úřad, okamžitě si vyžádají smazání těchto
dat. Jde o stránky fungující na principu YouTube, s tím
rozdílem, že na ně můžete umisťovat videa bez jakýchkoli
omezení. Díky mým arabsky mluvícím přátelům jsem měl
také možnost projít stovky stránek v arabštině a objevit
spoustu dalšího materiálu. Některé záběry se ale do fi nální
verze fi lmu nedostaly kvůli jejich přílišné krvavosti. Našel
jsem například video zachycující jednoho z amerických
vojáků, jak se pokouší zneškodnit bombu. Dvacet minut
pozorujete napínavou akci a na konci videa bomba vybuchne
přímo do vojákova obličeje. A konečně, můj přítel pracující
pro latinskoamerickou CNN mi „ilegálně“ poskytl jisté
archivní materiály. Jména mých dvou přátel nejsou uvedena
v titulcích, protože jejich rodiny stále ještě žijí v Iráku. Příteli
z CNN by samozřejmě hrozil vyhazov, kdybych ho zmínil.
Shromažďování videí trvalo přibližně pět měsíců a tři měsíce
zabralo vybírání vhodných scén a jejich sestřih.
Záběry pořízené americkými či britskými vojáky můžeme označit jako soukromé,
tajné, až zakázané. Naopak muslimské propagandistické fi lmy jsou směřovány
k širší veřejnosti, především prostřednictvím internetu. Jedná se o záměrně
budovanou opozici?
Na můj dokumentární fi lm můžete takto nahlížet, ale mým
záměrem bylo spíše ukázat soukromou zkušenost války.
Věřím, že je možné rekonstruovat poměrně věrné panorama
irácké války, den po dni, prostřednictvím těchto krátkých
videopříběhů natáčených lidmi, kteří jsou již mrtví. Američtí
a britští vojáci natáčejí válku, aby ukázali, jak otřesné věci se
tam dějí. V podstatě se tak dožadují pomoci. Uvízli na cizím
místě, kde jsou denně zabíjeni jako mouchy. Spousta z nich
se z toho zblázní. Válka je peklo a oni se snaží zachytit jeho
srdce. Samozřejmě, že můj dokument je o válce, ale ukazuje
především její intimní stránku. Při svém hodnocení neodlišuji
americké vojáky a ozbrojené milice. Myslím, že zástupci obou
stran mají strach zemřít v každodenních nesmyslných bojích,
z nichž se stává pouhá práce, asi jako když jdete do úřadu.
První válka v zálivu bývá někdy označována jako válka v přímém přenosu. Dá se
v případě druhého iráckého konfl iktu mluvit o internetové válce?
Ano, tato válka je už stoprocentně internetovým konfl iktem.
Televize zprostředkovávala pouze americkou invazi v roce
2003, boje mezi americkými jednotkami a Saddámovými
vojáky. Ale v okamžiku, kdy ustaly přímé válečné střety,
obrazy války zmizely z televizních obrazovek a přesunuly se
na internet. V jejich případě už se jedná o záběry zobrazující
násilí natolik explicitně, že nemohou být promítány ve
zprávách v hlavním čase. Takže nezbývá nic jiného, než je
hledat na internetu, provádět vlastní výzkum. Samozřejmě,
že k těmto záběrům musíte přistupovat s vědomím, že byly
s nějakým záměrem sestřihány a fi ltrovány. Jenže to dělá
televize taky, mnohdy ještě víc. Milice i koaliční vojáci mohou
šířit svá obrazová sdělení na internetu bez povolení v podstatě
kdykoli prostřednictvím laptopů. Je to jednoduché, rychlé
a efektivní. Dokonce i pokud je video ze stránky smazáno,
vždy je stačí zhlédnout a stáhnout tisíce lidí. Takže pokud
jednou něco nahrajete na internet, zůstává to tam určitým
způsobem navždy. Snažím se domyslet, kolik let nás budou
obrazy z války v Iráku pronásledovat. Představte si, že tyto
záběry sledujete v roce 2020, 2030, 2040…
Poselství vašeho fi lmu je částečně sdělováno prostřednictvím mezititulků. Citujete
zde velmi rozdílné osobnosti. Podle jakého klíče jste je vybíral?
Texty a citáty jsou pro mě způsobem, jak vyjádřit vlastní
úvahy o jistých problémech. Než jsem začal dělat svůj fi lm,
Krátké záznamy šílenství
DOK.REVUE:3 —> pokračování na straně 2
Nedělní chvilka poezie
Chci vidět ruce nahoře! Celá Jihlava bude mít ruce nahoře!
Yeaaah Yeaaah!
Ve jménu dokumentu jsme se tu sešli a ty řekni jestli Jihlava
má hiphopovou duši natáhnu kuši co do tvých uší vpálí beaty
bity a kmity a to ne žádné šity
MC Wiseman vidí jak náš život instituce řídí a chudáci lidi
jsou jako sledi mačkaní do kádí komu to vadí vždyť i ti mladí
na úřadech sedí na nic nehledí jen faktury hradí a na ostatní
prdí Tak jsou to zmrdi? Yeaaah Yeaaah
A Seidlů Ulrich nenosí kulich když zvířata loví kamerou svojí
co nezná milosti pro malichernosti povrchnosti ukrutnosti
když někdo rád kozy tak někdo vozy pořádný káry láry fáry
nejsou to čáry jen v duši páry co už nepálí tady si sedni do
kamery vzhlédni Prásk! potom padni
Člověk je stejně to největší zvíře co v dobré víře armády zbrojí
vraždícími stroji i fi lmy o tom točí pro mladých oči aby ve své
kostrči objevili lásku pro tu chásku co ve vilách sedí na perleti
a po pleti třou si trus pro lepší skus no prostě hnus Yeaaah
Yeaaah
Závody v dokumentu jsou už v půli a záleží na vůli pánů
soudců ne z lidu ale z úřadu do funkcí povolaných no nevím
který fi lm zvolím pro diváckou cenu z programu menu
inspiraci hledám mezi moři kde hranice boří a radost českou
tu naši hezkou do sebe lámu jak skotskou dobrá je jak dílo co
dvanáct let tunilo pod drny co srny? trochu vrní ve znamení
trychtýře vikýře vikáře toho brankáře co se s ničím nepáře
nářez
MC Humr
Lia, jedna z postav románu Umberta Eca Foucaultovo kyvadlo, říká: „Lidstvo nesnáší pomyšlení, že svět vznikl
náhodou, omylem, jen díky tomu, že čtyři nerozumné atomy do sebe narazily na mokré dálnici, a musí objevit kosmické spiknutí… “ Ecův román se sice zabývá domnělými spiknutími esoterického charakteru, ale zmíněný citát je myslím vhodný i v tomto kontextu. Útok na Spojené státy 11. září 2001 byl jedním z nejhorších nejen v americké historii, ale v historii celého světa. Během několika hodin zahynuly tisíce lidí, zničen byl ohromný majetek. Washington poté zaměřil svou odvetu na Afghánistán, následně nepřímo také na Irák, kde je americká armáda dodnes. Téměř bezprostředně po útocích se začaly objevovat názory, že se onoho dne možná všechno neodehrálo přesně tak, jak říkají ofi ciální místa. Tyto hlasy postupně sílily, až daly vzniknout dokumentárním fi lmům, jako jsou ty uváděné na letošním festivalu. Autoři „konspiračních“ dokumentů shodně napadají ofi ciální verzi událostí – liší se pouze v síle a nabroušenosti svého odporu. Základní problém však spočívá v tom, že fi lmaři sice tvrdí, že pouze kladou otázky, ale zároveň se je snaží opřít o „fakta“. Těm je potřeba věřit, aby otázky vůbec obstály. Diváci jsou tak vystaveni nekalé hře, v níž se jim nabízejí údajná fakta, jež ovšem velmi často neobstojí. Hlavní protagonista fi lmu Co se opravdu stalo 11. září
se na začátku svého díla také dopouští manipulace, když
přirovnává údajná fakta ve svém díle k losu v loterii. Chceteli
vyhrát, potřebujete los. Čím více jich máte, tím je výhra
pravděpodobnější. Stejně je tomu prý i s konspirační teorií.
Čím více faktů, tím je teorie blíž skutečnosti. Jenže na rozdíl
od nezpochybnitelné existence koupeného losu si „fakta“
v dokumentu pochybnost zaslouží.
Film Začátek změny: Druhá verze jde ještě dál, přímo
obviňuje některé vládní představitele z účasti na masových vraždách z 11. září. To je docela silná káva. Zlidovělá zásada kriminalistiky říká, že je potřeba vždy nalézt motiv vyšetřovaného činu. Cui bono? Autoři říkají s různou intenzitou, respektive otevřeností vesměs to samé. Někdo v americké vládě chtěl pomoci spřáteleným lidem k majetku nebo měl v úmyslu podpořit stávající administrativu a umožnit jí provádět doma i v zahraničí věci, které by jinak nebyly možné. Jinými slovy, kdosi z vlády naplánoval ohavnou vraždu několika tisíc spoluobčanů. Autoři dokumentů předkládají několik motivů. Pojistný podvod pronajímatele Světového obchodního centra, záminka neokonzervativců pro drakonické zákony na ochranu státu nebo také casus belli,
tedy důvod k nové válce, která by znamenala zakázky pro jisté
fi rmy… Někdo ve vládě tedy zosnoval rozsáhlé spiknutí za
použití nejmodernější techniky, které mělo způsobit, že celá
akce bude ukazovat na islamistické teroristy.
Autoři dokumentů by pro svá tvrzení měli mít opravdu
pevné důkazy. Podívejme se tedy na několik „faktů“ stojících
za jejich otázkami. Ve fi lmu Začátek změny: Druhá verze
říká jeden z odborníků, že Dvojčata se nemohla tak rychle
zhroutit, aniž by je k zemi poslala řízená demolice. Tento
expert se ovšem zabývá vodou, nikoli ocelí, stejně jako fi rma,
pro niž pracuje. Očitý svědek říká, že u letadla, které narazilo
do jedné z věží, neviděl okna, takže se mu nezdá, že by to byl
skutečně dopravní letoun. Dokument však zamlčuje, že muž
stál ve chvíli nárazu asi dva kilometry od napadené budovy.
Mohli bychom pokračovat.
Nikdo neviděl všechny fotografi e, listiny a záběry z onoho
tragického dne. Nikdo nevyslechl všechny svědky, experty,
novináře a další, kdo mají k události co říci. Není to možné,
ale ani nutné. Zásada vědecké falzifi kace říká, že daná
hypotéza platí, nenajde-li se alespoň jeden empirický příklad,
který ji vyvrací. Tvrdím-li, že všechny labutě na světě jsou
bílé, platí moje hypotéza přesně do doby, kdy někdo najde
exemplář jiný, třeba černý. Neříkám, že ofi ciální verze 11. září
2001 musí být nutně pravdivá. Obávám se však, že černá labuť
tentokrát nepřiletěla.
Robert Müller
Autor je pedagog a překladatel.
Černá labuť
neměl jsem rád mezititulky a texty umisťované přes obraz.
Ale když jsem začal skládat dohromady mozaiku záběrů
tohoto projektu, zjistil jsem, že někdy prostě potřebujete
něco vyjádřit slovy, že pouhé obrazy nestačí. První verze fi lmu
neobsahovala žádné texty ani citáty. Šlo o čiré vyjádření,
byl jsem přesvědčen, že obraz musí zůstat čistý. Pak jsem
ale promítl pracovní verzi několika přátelům a nikdo
z nich nepochopil, co se svým fi lmem pokouším sdělit,
nebo porozuměli jen některým sekvencím. Samozřejmě pro
mě jejich reakce byla zpočátku nepochopitelná, protože
jsem zhlédl stovky videí, a měl jsem proto lepší vhled do
problematiky. Proto jsem se nakonec rozhodl propojit video
s textem. Citáty jsem vybíral sám se záměrem vyjádřit
dialektiku textových sdělení a obrazů.
Proč jste si vybral právě toto téma? Pocházíte z Argentiny, která je od Iráku
vzdálená geografi cky i politicky. Považujete násilí a politiku násilí za globální
téma?
Zajímají mě projevy šílenství obecně. A těch najdete ve válce
nespočet. Válka je dnes už globálním problémem. Uvědomil
jsem si tento fakt po dvou bombových útocích v Buenos
Aires. Jeden se udál roku 1992, druhý 1994. Pravděpodobnou
příčinou těchto zákeřných činů byla spolupráce argentinské
vlády s USA v první válce v Zálivu roku 1991. Další bomby
vybuchly poté, co Argentina přerušila spolupráci na
nukleárním výzkumu a poskytování důležitých jaderných
materiálů státům v Perském zálivu. Válka v každé zemi by
měla být pokládána za globální problém. Pokud by OSN
plnila své poslání správně, stala by se válka v kterékoli zemi
otázkou humanity obecně.
Rozhovor vedl Petr Pláteník
Mauro Andrizzi (1980) patří k mladé generaci argentinských
filmařů. Filmové zkušenosti získával především
na asistentských a scenáristických pozicích.
V Jihlavě uváděný dokument Krátké filmy z Iráku
zaujal pořadatele několika světových festivalů, a to
nejen těch dokumentárních. Momentálně jej prezentuje
na filmovém festivalu v Teheránu. Ten se díky jeho
zeměpisné a geopolitické blízkosti k tematizovanému
Iráku tvůrce rozhodl navštívit osobně. Divákům MFDF
Jihlava posílá z dalekého Orientu pozdravy.
Opičí král říká: Miluj svou zbraň i obrněný transportér OT 62!
II. DOK.REVUE:3
—> rozhovor s Maurem Andrizzim
Armádní televizní měsíčník
Osvobození Ostravy
Na přímluvu svých spolužáků Jiřího Menzela a Honzy
Schmidta jsem byl vyměněn za magnetofonové pásky od
bojového útvaru do Armádního fi lmu, kde jsem natočil
televizní měsíčník o osvobození Ostravy. Jeho součástí byla
žena, která bojovala ve Svobodově armádě u Dukly; její
muž tam padl a její syn umíral celou noc tamtéž, na ledě,
a nikdo k němu nemohl, dokud nezemřel. Druhý syn odjel
po skončení války do Hagany a bojoval za vytvoření státu
Izrael. Další spolubojovník od Dukly si ji vzal za ženu a ona
žila tím, že si schovávala stanioly od čokolád a bonbonů
a lepila z nich velkou kouli, o které říkala, že to je to jediné,
co jí zbylo, a to byla vdaná. Natočil jsem ještě vraní hnízda
v Ostravě, policejní budky, které visely nad křižovatkami
jako vraní hnízda, píseň Škoda lásky v nočním baru s
cirkusáky, kteří vyprávěli, jak ty cirkusy jély, jély, až dojély
a přišel Hitler se svými spolubojovníky. Poslední část byla
i o partyzánech, kteří se snažili dostat milé Němce zpátky
do Německa. Měsíčník zakázali a v televizi se nevysílal, já
jsem měl problém, a tak jsem natočil další, abych nemusel
k bojovému útvaru, ve kterém se střílelo od začátku do konce,
na moři i na horách, všechna vojska Varšavské smlouvy
s komentářem tak blbým, že když jsme ho se sestrou psali,
smáli jsme se, až jsme plakali. Po projekci za mnou přišel
podplukovník a šéf Armádního fi lmu, plácl mě do zad a řekl:
„Vidíš, soudruh Vachek, že to jde, když se chce.“ Od té doby
vím, že každá spolupráce, i podvratná, může být spoluprácí,
když spolupracujete s blbcem.
Karel Vachek
Filmy z šedé zóny, jež pokrývá prostor
mezi záznamem a artefaktem
Na jedné straně „nemanipulovaná“, z různých motivací
vycházející dokumentace reality, na straně druhé její tvůrčí,
druhotné formování v kompaktní audiovizuální díla. Jaký
význam mají reprodukované obrazy a zvuky v prvotním
kontextu svého vzniku a kam se jejich význam posouvá tehdy,
když jsou sjednoceny autorským subjektem v uměleckou,
prezentovatelnou výpověď? Dvě odlišné polohy, dvě „fáze“
dokumentu, tvoří společný jmenovatel tří zcela formálně
i obsahově rozdílných fi lmů, propojených v dnešním tématu.
V jedné metodě – kompilaci materiálů, se potkávají tři jiné
perspektivy, tři odlišné výchozí body pohledu.
V konceptuálním Optickém vakuu pohled vykonávají
„anonymní“ oči webových kamer: jde o nesubjektivní vhled stroje do prostorů, o záznam obrazů bez vnitřního významu a kontextu – Dariusz Kowalski je roky lovil z internetové sítě, z elektronického proudu dat a sjednotil vizualitu, jež bez ustání cirkuluje v kanálech digitálních pavučin. Tematizuje tak, z kolika zorných úhlů se ke skutečnosti vztahujeme, a pojmenovává signifi kantní rys současnosti: rozpad centrální perspektivy. Zároveň obrazy prozkoumává a klade důraz na jejich geometričnost, symetrii, linie, barvu: odosobněná realita je pozdvižena do úrovně výtvarného díla. Opačný, subjektivní pohled utvářel zvukovou i obrazovou „hmotu“, již měl k dispozici Morgan Dews při tvorbě snímku
Otevřít po mé smrti. Pramenem, z něhož čerpá, je obrazový
i zvukový found footage: padesát hodin audiodopisů a více než dvě stě domácích fi lmů, zachycených na super 8. Kompiluje materiál, jenž v běhu „osvobozených“ šedesátých let pořizovala jeho babička, aby jím dokumentovala vleklý rozpad svého manželství a jeho otisk do života jejích dětí. Nahrávky jsou tu náhradou za ztracenou schopnost vzájemné komunikace, terapeutickou výzvou pro celou rodinu. Dews, stejně jako Kowalski, strávil řadu let myšlením v materiálu, který byl – z poslední vůle jeho autorky – po tři dekády záměrně vyřazen z rodinné paměti. Vnitřní, intimní motiv jeho vzniku tak přirozeně ovlivňuje i konečnou podobu Dewsem zformované výpovědi. „Pur“ dokumenty v jeho rukou začínají ožívat, vyprávět, aniž by však ztratily to určující – ryzí deníkovou vnímavost. Krátké fi lmy z Iráku režiséra Maura Andrizziho mapují pole
válečného konfl iktu z perspektiv všech zúčastněných stran. Islámské milice, spojené ideou svaté války – teroristického džihádu, pořizují videonahrávky válečných akcí, jejichž cílem je mnohovrstevná propaganda. Ač je pro Iráčany dokumentace základní součástí válečné strategie – a zdá se, že i osobní hrdosti – pro Američany by měla být tabu (alespoň podle příkazu ministerstva obrany). Ale není: i oni s pečlivostí zaznamenávají svou válečnou výkonnost, na rozdíl od striktně militantních muslimů však využívají média i ke krácení dlouhé chvíle. A jsou tak vynalézaví, že vystupují z žánru dokumentu a „pozvedají se“ k tvorbě hudebních videoklipů. V iráckých „kraťasech“ je tedy kontext i úhel namířeného pohledu jiný, jeho původcem je voják vyzbrojený rozličnou reprodukční technologií – od kamer s extrémně vyvinutými transfokátory a nejnovějšími typy teleobjektivů až po prosté mobilní telefony. Je to dokumentarista-válečník vyňatý z bojové akce a ukrytý na předem určeném místě tak, aby s maximální přesností zachytil přítomný moment válečného běsnění. Preciznost přípravy i detailní dokumentace sama o sobě nahánějí strach a podávají důkaz chladnokrevné zvrácenosti, k níž lidstvo ve věku technologií dospělo. Tato tři díla ukazují různorodé tváře života a vztahů člověka k němu, jež se stávají zřetelnější, „viditelnější“ právě aktem dokumentace. Mohlo by zůstat jen u toho, ale mnohá poselství a svědectví o nesčetných podobách lidské existence by k nám nikdy nedorazila. Pro rozšíření pórů naší zkušenosti je tedy dobře, že dochází i k aktu vyššímu – transformaci „pur“ dokumentů v umělecké dílo: až to nám otevírá okno do světa.
Markéta Kaňková
Dariusz Kowalski | Optical vacuum | Mezi moři
Morgan Dews | Otevřít po mé smrti | Opus bonum
Mauro Andrizzi | Krátké filmy z Iráku | Opus bonum
Dokument: „pur“, nebo „meta“? FOTOKOMORA
aneb Fotografie před filmem Druhým z fotografů, které představuje sekce mapující prostor mezi filmem a fotografií, je francouzský tvůrce Eric Rondepierre. „Prezentuji zde práci, kterou rozvíjím už téměř dvacet let a která vychází z filmových obrazů. Už mnoho let předkládám divákům své fotografie v rámci veřejných prezentací, které komentuji. Fotografie je pro mě druhem odhalení černých děr, tunelů filmu, krajin, které nemůžeme vidět. Základem mé práce je reprodukce již existujících dokumentů. Vycházím z reprodukce, ale dotýkám se toho, co na původních obrazech není vidět. V mé práci jde o to, učinit z neviditelného viditelné. Filmy, se kterými pracuji, si dopředu nevybírám. Pracuji v různých filmotékách zemí, které mne zvou, a používám to, co je mi nabídnuto, co je k dispozici. A na základě toho rozvíjím svou práci. Za posledních patnáct let jsem neudělal jedinou fotografii. Pracuji s již existujícím materiálem, ale jsou i případy, kdy záběry z filmů mísím dohromady s obrazy, které sám zaznamenávám. Dělám z nich pak určitý druh fotomontáže. To je situace, v níž se stýkají dvě časové vrstvy: první je vrstva současnosti – fotky, které dělám sám, a druhá je vrstva starobylá – pocházející z filmového média. Výsledná realita se v nich vynořuje krok za krokem. K realizaci svých obrazů většinou používám kinofilm, ale před několika lety jsem se, asi jako každý, začal věnoval digitální fotografii. Snímky však stále vyvolávám klasicky, a tak i když pracuji s elektronikou, je výsledkem vždy obraz na filmu. Má manipulace s fotkou tedy zůstává klasická.“ S obrazy Erika Rondepierra se nemusíte seznamovat jen na této stránce – dnes ve 20 hodin je budete moci ve velkém sále DKO zhlédnout i s autorovým komentářem.
Hledači ideální zahrady
Radek Tůma ve svém fi lmu Plani di giardini ideali hledá hned
několik věcí najednou. Spolu se svými přáteli se pokouší nalézt ideální zahradu, která pro něj představuje symbol dokonalosti. Zajímá se také o komponování opery na základě zvířecích zvuků a energií, které zvířata vyzařují. Domnívá se totiž, že skrze jejich hlasy může komunikovat s Bohem. Ve fi lmu se několikrát objevuje i motiv totální bláznivosti jako euforie a duchovní nirvány. Je příběhem lidského hledání a oslavou vnitřní svobody. Sledujeme několik postav, které si říkají boží bojovníci, na jejich cestě za utopickými ideály. Přitom není podstatné, jestli některého z nich dosáhnou. Důležité je, aby jej nikdy nepřestali hledat. Zajímá je hlavně prožitek, ta chvíle, ve které se mohou vytrhnut z reality. Protagonisté fi lmu jako by vystoupili z divadelních kulis a ještě v kostýmech začali hledat ideální zahradu v reálném světě. Film je ostatně sám parafrází skutečné divadelní hry – orientaci v jejím ději divákovi Radek Tůma ovšem nijak neusnadňuje. Záměrně ho tříští, mění prostředí, žánry i identitu postav. Když už se ve fi lmu objeví postava průvodce, má na krku slavíka a není jí rozumět. Z podivné vnitřní stavby usvědčuje fi lm i několik slepých dějových linií, které jsou rozehrány, ale nedotaženy do konce. Roztříštěnost fi lmu je nejen formální, ale i významová. Ideální zahrada, zvířecí opera, růže z Jericha, chvála bláznivostvi, komunikace s Bohem, návrat k prapůvodní přírodě. To je jen několik motivů, které jdou napříč celým fi lmem. Bojovníci boží by mohli namítat, že klíčovým pro ně nebyl fi lm, ale to, co při natáčení prožívali. Šlo jim přece o čistou přítomnost, hledání Boha v dané chvíli, silnou emoci jako esenci transcendentna. „Nepotřebují žádný program, pro ně je podstatné to, že už takhle komunikují,“ zaznívá na vysvětlenou ve fi lmu. Abstraktní příběh hledání je tedy důležitější než konkrétní nalézání. Ale pochopí to alespoň některý z diváků? A jaký zážitek z toho bude mít, když takový moment prožije jen zprostředkovaně, skrze fi lm?
Martina Muziková
Radek Tůma | Plani di giardnini ideali | Česká radost
IV.
Malá recenze o Nosu
Nikolaj Vasiljevič Gogol napsal v 19. století povídku o muži,
jenž se jednoho dne probudí a zjistí, že jedna část jeho těla jaksi
opustila své místo a začala žít vlastním životem. Tato nelogická
situace následně poslouží Gogolovi k rozehrání tragikomických
scén, které ve větší míře využívá prvky absurdnosti. (Formalisté
i Bachtin jistě nad takovou látkou vrněli blahem…)
Možná i po těchto inspiračních stopách se vydala estonská
režisérka Agne Nelk při přípravách dokumentu o jednom
z nejvýznamnějších ruských literárních vědců druhé poloviny
20. století Juriji Michajloviči Lotmanovi. Nos, samozřejmě že
animovaný, na nás totiž vykoukne hned v jedné z prvních scén
fi lmu. Nos jako znamení života. Židovský nos, který u stalinských
nomenklaturních kádrů vyvolával nepotlačitelnou vlnu odporu
a neodvratně nasměroval Lotmanovu životní dráhu do Tartu.
A tento karikaturně vděčný rys doplnil slavný sémiotik záměrně
stalinským knírem. Svár vepsaný do obličeje. Sémiotický
prostor tváře. Deklarace hranic. Hranic, jež jsou důležité.
Jen ony nám umožňují uchopovat svět. Při jejich vědomí jsme
schopni vnímat rozdíly. Vyjadřovat se, tvořit, natáčet fi lmy.
Lotmanův svět je samozřejmě možné vnímat jako fi lmovou
aplikaci Mistrových teorií. Blasfemickou a zároveň velmi pietní poctu pozoruhodnému mysliteli, jehož bádání bylo vedeno především hlediskem etickým. Protože i tam, kde už se některé z jeho fi lozofi cko-lingvistických konceptů můžou zdát překonané, zůstává vědomí obrovské morální energie. Touhy učinit svět srozumitelnější a přehlednější, a to zejména cestou seberefl exivity (skrze jazyk do srdce poznání: ne náhodou je Lotman v dokumentu označován jako myslitel s vysokou mírou sebezpytnosti). Právě výzva ke stálému obracení se do sebe tupí nebezpečný potenciál teorií zakládajících se na rigidním, jednou provždy daném vymezení celku a částí. Uživatelsky příjemných prostředků k ovládání světa formovaného znaky, soustavami znaků, herními principy atd. Právě moment obratu, obratu k Lotmanovi a jeho vidění znaků, uvádí fi lm Agne Nelk, soustavu dvou zrcadel, do protilehlé rovnováhy. Vesmír se rozprostírá. Malé pře-hledné, u-celené ne-konečno. Nosoznak!
Petr Pláteník
Agne Nelk | Lotmanův svět | Mezi moři
DOK.REVUE.3
FILM, KTERÝ CHCETE VIDĚT
Nedávno jsem vedl nezávaznou debatu s britským filmařem
Stevenem Ballem o možné statistické metodě
tvorby experimentálního filmu, která by spočívala
v dotázání významného počtu respondentů na jejich
osobní divácké preference. Na základě sesbíraných
dat by pak bylo možné natočit ideální film, který by
naplňoval divácké potřeby vybraného publika a jistě
by došel širokého ocenění. Takový film by pravděpodobně
obsahoval barevně modifikované záběry, ruční
zásahy do obrazu, rozdělení obrazu na více pláten,
záběry lidí a zvířat i architektury, abstraktní
i konkrétní obrazy, obrazové smyčky, hudební doprovod,
pozitivní i negativní obraz. Steven poté nápad
zavrhl s tím, že bychom stejně znovu dostali Berlin
Horse od Malcolma LeGrice. Ten v Jihlavě letos
bohužel není (na rozdíl od také skvělého Little Dog
for Roger). V prostředí českého experimentu by však
na pozici ideálního filmu snadno aspirovaly Novosti
dnja Ondřeje Vavrečky. Dokumentární film natočený
pohotovou impulzivní kamerou, s výraznými poetickými
přesahy, formálními hříčkami i jazykovým humorem,
spontánně artikulovaný, pohotový v situačních
črtách i historických exkurzech, ironický, upřímný,
absurdní, humorný, formální, narativní, plný osobních
odkazů i nadčasových motivů. Novosti dnja jsou
filmem, který nedokážete přestat sledovat, přestože
úplně přesně nevíte, co vás na něm tak přitahuje.
Navíc v ruštině s českými titulky, které občas začínají
žít vlastním životem.
-mb-
CENA RESPEKTU PRO JANKA KROUPU
Letos již podruhé je součástí MFDF Jihlava předání
Ceny časopisu Respekt za nejlepší televizní
a videoreportáž uplynulého roku. V sobotu ji získal
televizní publicista Janek Kroupa za investigativní
reportáž, v níž skrytou kamerou zaznamenává pozoruhodné
politické praktiky poslance Jana Moravy. Po
její projekci následovala beseda, kterou moderoval
Jaroslav Pašmik ze serveru Respekt.cz a které se
kromě samotného autora zúčastnili publicisté Marek
Wollner (Česká televize), Petr Fišer (Lidové noviny)
a Jan Rejžek. Diskutovalo se nejen o podmínkách
vzniku Kroupova počinu, ale také o možnostech
využití skryté kamery jako publicistického nástroje
a o její přípustnosti z hlediska novinářské etiky.
„Nemyslím si, že bychom jako novináři museli být
zákonitě jenom rešeršisté, kteří mapují realitu.
Reportáž, kterou jsme viděli, jde legitimní cestou,
avšak v České televizi bychom po ní jít nemohli,“
komentoval Kroupovu práci Wollner.
Já jsem rap!
Když nedávno vyšel v Novém prostoru přehledový článek o stavu
českého básnictví (radši se vyhněme z dobrých důvodů slovu
poezie), byl autorem Petrem Pospíšilem do reprezentativního
vzorku vedle tvarových harcovníků Lubora Kasala a Boženy
Správcové a poněkud tajemného Básníka Ticho zařazen
raper Vladimír518. Zdání společenské expanze poezie i větší
vnímavosti publika (jako by tu už takové konstruktivistické
tužby byly) hned na úvod popírají oba redaktoři-básníci
poukazem na komunitní charakter fungování tzv. literárního
okruhu. Vladimír518 stojí ve vztahu k nim poněkud stranou.
A víte co… možná je to dobře.
Protože hip hop není JEN literatura, není JEN hudba, není
to ani JEN výstřední móda či JEN pouliční životní styl. Je tím
vším neoddělitelně. Tedy potud, pokud vykazuje rysy výchozí
autenticity. Komično i tragično snímku Česká RAPublika
Pavla Abraháma tkví v tom, že zobrazovaný fenomén (který už
i u nás vykazuje rysy subkultury) rozkládá na jeho jednotlivé
aspekty. Hiphopoví protagonisté jsou konfrontováni se
zástupci jednotlivých kanonizovaných žánrů i s vědeckými
badateli v těchto oborech. Výsledkem je buď takřka úplné
komunikační míjení (jako při battlu mezi dýdžeji a komorním
triem), které svědčí především o rozdílech ve vnímání umění
a světa u různých generací, anebo prožitek nucené vstřícnosti
zakládající se na mnohdy pochybném výkladu pojmu liberálnosti
(hip hop a literatura).
Daleko příznivěji vycházejí ve fi lmu portréty iniciátorů projektu
(jedná se asi o momentálně nejvýraznější/nejviditelnější osobnosti
české hiphopové scény). Orionem (a nejen jím) několikrát
vyslovená potřeba vydělat peníze (protože každý přece potřebuje
peníze) a zároveň se při tom v životě pobavit (hlavně hudbou,
samozřejmě) je výrazem takřka neproniknutelné upřímnosti,
odrážející vývoj na české hiphopové scéně. Samozřejmě, že
s rapem je neodmyslitelně spojena určitá forma poselství (na
dnes již dost fl uidním spektru politické příslušnosti vykazující
znaky levicovosti), ale daleko zásadnější se zdá spojení hudby
a intenzivního prožitku při vědomí limit hudebního žánru
a zřetelně zformulovatelného životního postoje.
Petr Pláteník
Pavel Abrahám | Česká RAPapublika | Česká radost
U starých známých
Cévennes je francouzské horské pásmo, jehož obyvatelé se od
nepaměti živili především pastevectvím. Farmářství je tu nejen
zdrojem obživy, ale i způsobem života formovaným dávnou
tradicí. Jak říká osmdesátiletý Raymond Privat: „Nestačí mít
tuhle práci rád, musí to být vášeň.“ Raymond Depardon se na
příkré louky Cévennes po několik let vracel, aby z vyprávění
místních sestavil obraz života, který je dodnes založen na
primitivním způsobu hospodaření.
Pro snímek je klíčová Depardonova režijní metoda. „Jezdím
sem už několik let a postupně jsem si získal jejich důvěru,“
říká autor v komentáři o několika místních rodinách, které se
svou kamerou navštěvuje – dialogu vždy předchází kamerová
jízda, která snímá příjezdovou cestu k farmě. Rozhovor, který
poté následuje, se režisér snaží zachytit v jednom záběru. Často
se tak ze zpovídaných stanou „nemluvící hlavy“, uvězněné po
několik vteřin v tichu fi lmového času. Autor na protagonisty
svého snímku nenaléhá – než aby byl nařčen ze sebemenší
manipulace, nechá je raději mlčet. Témata hovoru jsou
zpočátku čistě osobního rázu. Depardonovy otázky jsou zcela
prosté, avšak respondenti v banální debatě bezděčně rozkrývají
mikrostrukturu rodinných vztahů a obraz společenství, ve
kterém žijí. „Nejtěžší tu není práce, ale to, aby vás rodina
přijala,“ říká Cécile, která se do staré pastevecké rodiny
přivdala z Calais.
Právě konfrontace tradice, kterou tu zastupují staří pastevci,
s mladými farmáři, kteří už nejsou schopni uživit se výhradně
chovem dobytka, je stěžejním bodem Moderního života. Režisér
střet pokolení zvýrazňuje i vizuálně – zatímco osmdesátileté hospodáře snímá u stáda či při dojení krav, mladší generaci zaznamenává při práci s moderní mechanizací. Nablýskané karoserie zemědělských strojů však nedokážou zakrýt, že Depardonova odpověď na otázku, jakou podobu bude zemědělství v Cévennes v budoucnosti mít, je nekonečně melancholická. Když třicátnice Nathalie svému malému synovi říká: „Až budeš dospělý, farmáři už budou zbyteční,“ pronikne z plátna krom jejího hlasu i lehké pokývnutí hlavou režiséra skrytého za kamerou.
Matěj Dostálek
Raymond Depardon | Moderní život | Opus bonum
Záludnosti
pozapomenutého záznamu
Snímek Víta Klusáka a Filipa Remundy Vánoce v Bosně
zachycující koncert plejády tuzemských celebrit pro
české vojáky tamějšího kontingentu byl natočen již
v prosinci roku 2000. Tvůrci však natočený materiál
sestříhali teprve letos.
Při diskuzi po projekci vašeho fi lmu jste řekli, že Vánoce v Bosně jsou svého druhu bonusem k vašemu novému fi lmu Český mír. Jaká je souvislost mezi oběma
snímky? Klusák: Při natáčení Českého míru jsme si uvědomili, že už
jsme jeden výrazně militaristický fi lm natáčeli. Měli jsme kupu kazet z té akce, které jsme ještě nezpracovali. Zároveň to bylo určité ohlédnutí k úplným počátkům naší spolupráce.
Kolik materiálu jste na akci natočili a podle čeho jste vybírali záběry, které se
objevily ve výsledném fi lmu?
K: Materiálu jsme měli zhruba šest hodin. Z něj jsme vybírali
uzlové body, jež se vázaly na emoce, které jsme zažívali při
natáčení. Hledali jsme záběry, které byly dobrými zástupci
toho, co jsme si z té akce pamatovali, a které událost
charakterizovaly z úhlu pohledu, který jsme jim chtěli
vtisknout.
Remunda: Důležité je také, že to byly scény, které jsme si po
těch osmi letech pamatovali. Je tam hodně scének, o kterých
jsme si vyprávěli i po těch osmi letech. Je s podivem, že až na
pár záběrů, které jsme našli jakoby zázrakem, jsme si většinu
věcí pamatovali.
K: S tím souvisí taková záludnost, že když jsme ve střižně
projížděli ten materiál pořád dokola, objevili jsme
i souvislosti, o kterých jsme si uvědomili až zpětně, že jsme je
vůbec zaznamenali.
A to bylo například co?
K: To byla například naše velmi oblíbená scéna, kdy se
kameraman televize Prima snaží na sebe upozornit Leonu
Machálkovou a říká jí: „Leono, co Scénic?“ Tam je vidět
potřeba novinářů se nějakým způsobem přiblížit celebritám,
jimiž trochu opovrhují, ale zároveň k nim vzhlíží, protože si
váží jejich popularity. Stejně to funguje i obráceně. Hvězdy
potřebují novináře a zároveň jimi opovrhují, protože na ně
vytahují věci, které hvězdy nechtějí zveřejnit.
R: Další scéna, kterou jsme si pamatovali, byla, že na akci
bylo několik fi rem, které tam nabízely své zboží. Např. tam
přijel dealer nějakých drahých automobilů, jejichž cena
šla od půl milionu výš. Jejich strategie byla, že podpoří tu
akci a budou uzavírat s vojáky kontrakty na koupi nových
automobilů.
K: Mě napadá jedna věc, kterou bych chtěl bytostně vyslovit.
Na tu akci letěly dvě nebo tři letadla novinářů a my jsme tam
byli jen ve dvou. Všichni ostatní přivezli jen nejpovrchnější
zprávu objednanou PR agenturou, která akci pořádala. Psali,
že probíhal vánoční koncert, že hvězdy sezvaly novináře a že
vojáci byli rádi, že si na ně někdo vzpomněl. Nikdo neukázal
pravou povahu té události. Říkám si, že kdyby tu vznikla
nějaká televize, která by programově vysílala na podobné
akce, ať už je to volba prezidenta nebo třeba pohřeb Kočky
mladšího, malý tým novinářů, který by nemusel ničemu
sloužit a nemusel se bát žádné redakce a který by danou
událost prezentoval z většího odstupu, bylo by to hrozně
důležité.
Rozhovor vedl Antonín Tesař
society, but
also the psychological a ermath of the war, the persisting traumas and aggressiveness, which former soldiers discharge in acts of collective shooting and war games. What is one to do with this aggression that was so vital during the war? It rings out into a collective silence. In his documentary Interrogation Namik Kabil asks his
friends from Sarajevo simple fundamental questions: “When did war start for you?” “What did you eat in 1993?” “Did you learn anything from the war?” “Where would you have been if there had not been the war?” e director chooses people of various social classes and religions and the simplicity, straightforwardness, and also stubbornness of his approach has produced a mosaic of testimonies concerning the everyday routine of the war and the emotions and thoughts connected with it. e responses also include complaints about the insuffi cient refl ection on the war experience within the society, which is either suppressed or manipulated to benefi t political campaigns. Even though it does not take a position on any of side of the issue, this documentary still runs up against the ever-present ideological mood. When the interviewees are asked to give concrete answers to questions such as “who did the shooting?” or “who is responsible for the war?” they o en keep silent or give elusive answers: “I don’t know, there are bad and cruel ones in every army.” As with the whole Balkan confl ict, the guilty culprits consistently remain obscure and ambiguous.